Meditatiegids

Hieronder kunt u informatie en advies vinden die u kunnen helpen bij de aankoop van een meditatiekussen, meditatiebankje of een meditatiemat.

Inleiding
Belangrijke basis voor de juiste meditatiehouding
Meditatie zithoudingen:
De meest gebruikte meditatie houdingen:
De juiste hoogte en breedte van een meditatiekussen, bankje of krukje
De verschillende vormen van meditatiekussens en meditatiebankjes en krukjes
Materialen die gebruikt worden voor het maken van een meditatiekussens en matten
Hoe verzorg ik mijn meditatiekussen(zafu) of meditatiemat(zabuton)?

Inleiding

Mensen die mediteren heb je in alle vormen en maten. Bij meditatietools bieden wij een grote selectie aan van meditatiekussens, ondersteunende kussens en meditatiekrukjes. Voor iedereen bieden wij een mogelijkheid om een favoriete zit te vinden om comfortabel en langdurig zittend te kunnen mediteren. Ons assortiment van meditatiekussens, bankjes en krukje is tot stand gekomen in goed overleg met verschillende fysiotherapeuten, meditatie- en yogadocenten.

Deze gids zal jou helpen bij het maken van de juiste keuze voor het aanschaffen van een kussen, bankje of een krukje. Het is belangrijk om een kussen, een bankje of een krukje te kiezen waar je vol vertrouwen lang, comfortabel en met plezier op kunt zitten.

Een belangrijk punt ten aanzien van comfortabel zittend mediteren is het volgende. De meeste westerse mensen zijn niet gewend om voor een lange tijd op de grond, op een meditatiekussen, een bankje of een krukje te zitten. Het is dan logisch dat je een tijd nodig hebt om aan een nieuwe zithouding te wennen.

Een meditatiekussen of meditatiebankje is een belangrijk onderdeel dat jou zeker zal helpen om de juiste houding aan te nemen waardoor een meditatieve toestand het beste tot uiting kan komen. Het is belangrijk om je keuze goed te overwegen.

Waar houd je rekening mee als je een meditatiekussen, bankje of krukje gaat kopen?

  • Je houding vormt een belangrijke basis voor de juiste zithouding.
  • De meest gebruikte meditatiehoudingen.
  • De juiste hoogte en breedte van een meditatiekussen, bankje of krukje.
  • De verschillende vormen van meditatiekussens en meditatie bankje-krukjes.
  • Materialen die gebruikt worden voor het maken van meditatiekussens en matten
  • Hoe verzorg ik mijn meditatiekussen (zafu) of mat (zabuton).

Belangrijke basis voor een juiste zithouding

De meeste kussens, bankjes en krukjes zijn zo gemaakt dat de heupen iets hoger zijn dan de knieën. Hierdoor kantelt het bekken automatisch naar voren. Het bekken is de basis voor een rechte en ontspannen houding waarbij de tussenwervelschijven en alle andere onderdelen van de wervelkolom worden ontlast. Hierdoor kan de ademhaling vrij stromen. De driehoek van het zitvlak en knieën zorgt in dit geval dan ook voor een belangrijke basis voor een stevige en stabiele houding.

Als je op zoek gaat naar een houding die het mogelijk maakt om comfortabel te zitten en die ervoor zorgt dat je bewust bent, houd dan de volgende punten in gedachten:Je rug is recht met een lichte natuurlijk holle onderrug, dus geen ingezakte of een overdreven holle rug.

  • Je wervelkolom is ontspannen.
  • Je schouders zijn ontspannen en een beetje naar achteren en naar beneden gedraaid.
  • Je handen worden ondersteund door ze te laten rusten op een kussen of op je schoot zodat je armen kunnen ontspannen.
  • Je hoofd is in balans en je kin is iets ingetrokken. De achterkant van je nek is ontspannen en lang alsof je hoofd aan een dun draadje aan het plafond hangt.
  • Je gezicht, ogen en kaak zijn ontspannen en je voorhoofd is glad, zonder rimpels.
  • Je tong is ontspannen en raakt licht de achterkant van je tanden.
  • Soms heb je het gevoel dat je scheef zit. Dit kun je oplossen door ondersteunende kussens te gebruiken.

Nu we de meest belangrijke aandachtspunten hebben genoemd die kunnen bijdragen aan een comfortabele, alerte en bewuste basishouding volgen hieronder verschillende zithoudingen die je kunt aannemen tijdens het mediteren.

Meditatie Zithoudingen:

Als je begint met mediteren is het belangrijkste het vinden van de juiste zithouding. De meeste mensen zitten ongemakkelijk als ze voor de eerste keer beginnen met mediteren. Dit heeft niet alleen te maken met het feit dat je lang stil zit. Het heeft vooral te maken met het feit dat wij in de loop van de jaren een verkeerde houding hebben aangenomen als we thuis op de bank, op een stoel of in de auto zitten.

We zijn niet meer gewend om bewust te zitten, laat staan bewust te zitten op een vloer. Het kiezen van een goed gemaakt meditatiekussen zal je helpen om de juiste meditatiehouding aan te nemen. Je kunt dan voor een langere tijd comfortabel zitten en je aandacht richten op datgene waar jij je op zou willen richten, bijvoorbeeld je ademhaling of een object zoals een licht of een kaars, zonder steeds afgeleid te worden door pijntjes, spanningen en andere onprettige sensaties.

De menselijke wervelkolom heeft drie natuurlijke rondingen, in de vorm van een "S". Het is belangrijk om deze rondingen te behouden tijdens het mediteren. De rug moet recht zijn, maar niet te stijf. Als je zit met een ronde rug en afgezakte schouders, met het hoofd naar voren, dan zul je vroeg of laat spanning en spierpijn ervaren. Deze spanning zal zich vertalen in de staat van de geest en daarmee je meditatie verstoren. Dit is de reden waarom yoga en meditatie scholen aandacht besteden aan het vinden van een juiste (zit)houding. Zeer weinig mensen zijn in staat om zittend meditatie te beoefenen zonder het juiste kussen, krukje of bankje als ondersteuning.

De meest gebruikte meditatie houdingen:

  • Zittend op een stoel.

    Sommige mensen zijn niet in staat om op de grond of op een kussen te zitten. Maak dan gebruik van een stoel of een kruk zonder armleuning en zorg ervoor dat je iets naar voren gaat zitten op de stoel met de voeten stevig op de vloer. Als je moeite hebt om met je voeten aan de grond te komen zou je gebruik kunnen maken van een kussen als steun onder je voeten of achter je rug.
  • Knielende houding.

    Knielend op je knieën waarbij je een meditatiekussen, krukje of bankje onder je billen plaatst. Hierdoor zit je iets naar voren waardoor je bekken automatisch naar voren kantelt. Door gebruik te maken van een meditatiemat worden je knieën, voeten en enkels ontlast.
     
  • Kleermakerszit.

    Zittend op de grond of op een meditatiekussen (zafu) het uit elkaar spreiden van de knieën, waarbij je voeten en benen ontspannen gekruist voor je liggen. Als dit oncomfortabel aanvoelt kun je gebruik maken van een meditatiemat of ondersteunende kussens.
     
  • Half lotushouding.

    WEES VOORZICHTIG!!! Dit is een houding die niet voor iedereen geschikt is vooral niet voor mensen met knieproblemen! Voor deze houding ga je zitten op een meditatiekussen (zafu) met de knieën gespreid en plaats je één voet op het bovenbeen van het andere been. Je kunt hierbij afwisselen tussen beide benen. Als je één van de knieën of voeten niet gemakkelijk op de vloer of mat kunt krijgen plaats dan één of meerdere kussens onder je voeten of knieën.
     
  • Volledige lotushouding.

    WEES VOORZICHTIG !!! Ook dit is een houding die niet voor iedereen geschikt is vooral niet voor mensen met knieproblemen! Voor deze houding ga je, net als bij de halve lotushouding, zitten op een meditatiekussen (zafu) met de knieën gespreid en plaats je één voet op het bovenbeen van het andere been. Vervolgens leg je de andere voet op je andere bovenbeen. Als je één van de knieën of voeten niet gemakkelijk op de vloer of mat kunt krijgen plaats dan één of meerdere kussens onder je voeten of knieën.

Wat is de beste meditatie zithouding?

De beste houding is een houding die jij gedurende een lange tijd pijnloos en comfortabel kunt volhouden zonder steeds te moeten verzitten. Eén beste meditatiehouding is er dus niet. Een goede meditatiehouding is voor iedereen persoonlijk en dus ook voor iedereen anders. Veel beginnende meditatie beoefenaars beginnen met de kleermakerszit omdat deze houding voor de meeste mensen redelijk lang vol te houden is.

De juiste hoogte en breedte van een meditatiekussen, bankje of krukje

De hoogte en breedte van een meditatiekussen, bankje of krukje heeft te maken met de lichaamsbouw en soepelheid van de beoefenaar. Mensen die veel mediteren en flexibele spieren hebben zitten graag zo laag mogelijk. Als het lichaam deze bouw niet heeft is het juist prettiger om hoger te zitten.

Meditatiekussens zijn verkrijgbaar in diverse vormen en maten. Op yoga en meditatiescholen zie je dan ook regelmatig dat mensen twee kussens gebruiken om de voor hen juiste comfortabele houding te vinden. Beginners maken vaak gebruik van ondersteunende kussens onder de voeten en knieën om prettiger te zitten en om het langer te kunnen volhouden.

Is er een leidraad voor de juiste hoogte van een meditatiekussen, krukje of bankje?

Het antwoord op deze vraag is altijd afhankelijk van je lichamelijke gesteldheid en lenigheid. Daarnaast is de keuze van je houding belangrijk. Als we uitgaan van gemiddelden dan zou je de volgende uitgangspunten kunnen aanhouden voor de hoogte.

  • Meditatiekussen Hoogte 10 tot 12 cm.

    Voor mensen met een lengte van 160 – 185 centimeter, die redelijk lenig zijn en gebruik maken van de kleermakerszit, de halve lotus of de hele lotushouding.
     
  • Meditatiekussen Hoogte 14 tot 16 cm.

    Voor mensen met een lengte tussen de 175 – 200 centimeter en minder lenig zijn. Deze kussens zijn geschikt voor mensen die gebruik maken van de kleermakerszit, de halve lotushouding, de hele lotushouding en de geknielde houding.
     
  • Meditatiekussen met meer hoogte.

    Vooral geschikt voor mensen die gebruik maken van de geknielde zit. Vaak maken deze mensen ook gebruik van een meditatiebankje of krukje. Voor langere mensen kun je er in dit geval ook voor kiezen om twee meditatiekussens van 10 tot 12 cm op elkaar te leggen.

De Verschillende vormen van meditatiekussens en meditatiebankjes

Zoals al aangegeven zijn er veel verschillende vormen en maten van de personen die mediteren. Dit vraagt ook om veel verschillende producten die je kunnen helpen bij het vinden van een juiste meditatiehouding.

In de basis zijn er aantal producten die in hoofdlijnen de productlijn vormen voor het aannemen van een juiste meditatiehouding. Op deze producten zijn weer veel varianten gemaakt die het mogelijk maken om een meditatiehouding tot maatwerk te maken. Er zijn ook partijen waar je een meditatiekussen of meditatiekrukje volledig op maat kunt laten maken. Dit maatwerk heeft natuurlijk wel een prijskaartje.

De meest voorkomende meditatiekussens en meditatiebankjes

  • Rond meditatiekussen.

    Is geschikt voor veel zit varianten of het nu gaat om een hele lotushouding, een kleermakerszit of een geknielde houding. Het onderscheid van de manier van zitten wordt vaak bepaald door de hoogte van het kussen. Een rond meditatiekussen is een veilige keuze als je regelmatig een andere houding wilt aannemen.
  • Halve maan of sikkelvormige meditatiekussen.

    Deze kussens zijn bijzonder geschikt voor mensen die in een halve lotushouding, een hele lotus- houding of in de kleermakerszit zitten. Deze vorm van kussen heeft als groot voordeel dat het in het voorste gedeelte veel ondersteuning aan het zitvlak en de dijen biedt en dat er veel ruimte is om je benen dicht onder je lichaam te plaatsen. Een bijkomend voordeel is dat het kussen een wig vorm heeft waardoor je bekken door de vorm van het kussen automatisch naar voren kantelt. Dit zorgt voor een ideaal uitgangspunt voor een goed zit positie. Als het je niet uit maakt welke vorm kussen je kiest dan heeft deze vorm kussen zijn functie al sinds jaren bewezen.
     
  • Ondersteunend meditatiekussen.

    Deze kussens zijn er in veel verschillende vormen en maten. Vaak zijn dit kussens die vragen om een zeer specifieke ondersteuning voor een bepaalde houding of het zijn kussens van uiteenlopende vormen ter ondersteuning van één van de eerder genoemde houdingen.
     
  • Meditatiemat (zabuton).

    De meditatiemat wordt vaak gebruikt in combinatie met een meditatiekussen, een meditatiebankje of een meditatiekrukje. De meditatiemat vormt een belangrijke basis om comfortabel te kunnen zitten. In veel gevallen zorgt de meditatiemat voor een comfortabele ondersteuning van je voeten, enkels en knieën. De meditatiemat zorgt er ook voor dat je minder last hebt van eventuele optrekkende kou vanuit de vloer.
     
  • Meditatiebankjes of meditatiekrukjes.

    Deze bankjes en krukjes zijn in veel verschillende hoogtes en maten beschikbaar. In de basis kun je zeer eenvoudige bankjes of krukjes krijgen met of zonder inklapbare poten. Daarnaast zijn ze verkrijgbaar in diverse houtsoorten. Het is ook mogelijk om een bankje op maat te laten maken. Meestal is een basismodel prima geschikt om mee te beginnen. Een model krukje of bankje waarbij je de poten kunt inklappen is makkelijk en handig als je regelmatig reist. Je kunt speciale tassen krijgen om het bankje of krukje in te vervoeren.

Waar moet ik nog meer op letten als ik kies voor een meditatiebankje of meditatiekrukje?

Meditatiebankjes en meditatiekrukjes zijn vooral geschikt voor mensen die in een geknielde positie willen zitten zonder gebruik te maken van een stoel of een kussen. Als je op zoek bent naar een meditatiebankje is het belangrijk om te kijken naar de poten van het bankje. Je hebt hierbij de keuze tussen bankjes met poten die aan de onderkant plat of rond zijn. Het voordeel van bankjes met ronde poten is dat je de hoek waarin je zit makkelijk kunt veranderen. Het nadeel is dat ze minder stabiel zijn.

Je kunt je meditatiebankje nog comfortabeler maken door een kussen te gebruiken. Je kunt kiezen voor bijpassende kussens bij het bankje.

Als uitstraling of design voor jou belangrijk is kun je meditatiebankjes in verschillende houtsoorten en diverse kleuren kopen. Hiermee kun jij je meditatiebankje of meditatiekrukje volledig laten aansluiten bij de kleuren van bijvoorbeeld het interieur van je woning. Wees je er wel van bewust dat sommige houtsoorten erg kostbaar zijn.

Er zijn ook meditatiestoelen op de markt gebracht speciaal voor het mediteren. Dit zijn stoelen die, afhankelijk van je meditatiehouding, speciaal voor deze houding zijn gemaakt. Ook hiervan zijn veel verschillende varianten verkrijgbaar. De prijs van een meditatiestoel ligt aanzienlijk hoger dan de prijs van een meditatiekussen of meditatiebankje.

Materialen die gebruikt worden voor het maken van meditatiekussens en matten

Voor de standaard kussens die worden aangeboden door Meditatietools wordt gebruik gemaakt van supersterk en onverslijtbaar katoen. In de luxe kussens kennen we diverse materialen van synthetisch tot zijde. De kussens bestaan in de meeste gevallen uit een binnenkussen waarin de vulling zit en een buitenkussen. De kussens zijn voorzien van een rits waardoor je de vulling van het kussen kunt verwijderen en/of kunt vervangen. Als het nodig is kun je het kussen wassen volgens de wasvoorschriften.

Welke type vullingen wordt er gebruikt in meditatiekussens en matten?

Meestal worden er twee type vullingen gebruikt. In beide gevallen spreken we over natuurlijke producten. Het gaat om een vulling van boekweitkaf of kapok. Katoen wordt niet gebruikt als vulling voor een meditatiekussen, omdat het niet de juiste ondersteuning biedt. Ook heeft katoen de neiging om als je erop gaat zitten te bezwijken onder je eigen gewicht.

  • Kapok.

    Kapok is een natuurlijk product van de kapokboom. Een mooie eigenschap van kapok is dat het lekker zacht is. Dit is ook de reden dat kapok veel gebruikt wordt als vulling voor hoofdkussens. Het heeft als nadeel dat als je het kussen langer gebruikt het kussen inzakt en dat het steeds harder begint te worden en dus minder prettig zit. Een meditatiekussen van kapok moet regelmatig worden aangevuld. Daarnaast heeft een vulling van kapok als nadeel dat het regelmatig moet worden gelucht en opgeklopt. Kapok is een product wat dus regelmatig aandacht nodig heeft.
     
  • Boekweitkaf.

    Boekweitkaf is de harde buitenste schil van het boekweit zaad. De romp zelf is donkerbruin of zwart. Het kaf van de boekweit is zeer duurzaam. Het geleid of reflecteert geen warmte waardoor het aangenaam koel is om op te zitten zeker in de zomer. Een andere mooie eigenschap van boekweitkaf is dat het veerkrachtig en vormvast is. Wij van Meditatietools zijn van mening dat de met boekweitkaf gevulde kussens superieur zijn aan de met kapok gevulde kussens. Bij Meditatietools verkopen wij alleen boekweit gevulde kussens vanwege deze unieke kwaliteiten.
     
  • Polyether.

    Polyether wordt vaak gebruikt als vulling voor yoga- of meditatiematten. De polyether die is gebruikt voor de meditatiematten die wij aanbieden heeft een soortgelijk gewicht en een goede elasticiteit. Hierdoor krijg je met een redelijk dunne mat al een behoorlijke ondersteuning en comfort.
     
  • Gekaard katoen.

    Gekaard katoen wordt gebruikt voor het maken van meditatiematten. Je kunt deze vorm van katoen vergelijken met watten waar een mat van is gemaakt. Door de mat op te bouwen met verschillende lagen gekaard katoen krijg je verschillende diktes. De dikte van de mat heeft invloed op de stevigheid en het comfort.

Hoe verzorg ik mijn meditatiekussen (zafu) of mat (zabuton)?

Op donker gekleurde kussens en matten zie je minder snel vlekken dan de lichter gekleurde exemplaren. Het is verstandig om eten, drinken, huisdieren en kinderen uit de buurt van je meditatieruimte te houden. Als je kussen of mat toch vies is geworden adviseren wij om eerst uitsluitend de bevuilde plek schoon te maken alvorens je begint met het wassen of laten stomen van de gehele hoes.

Als je het boekweitkaf wilt verwijderen omdat je de hoes gaat wassen of laat stomen maak dan gebruik van een oud kussensloop waarin je het boekweitkaf kunt opvangen. Je kunt de kussensloop vervolgens ook eventueel aan de waslijn hangen om te laten luchten. Het is aan te raden om de vulling van je kussen eens in de twee jaar te vervangen voor nieuwe boekweitkaf. Je kunt enkel boekweitkaf via ons webwinkel bestellen. Bij ieder kussen leveren wij een zakje met extra boekweitkaf zodat het kussen naar eigen behoefte kan worden aangevuld.

Wij adviseren om je mat en kussen regelmatig te stofzuigen en uit te kloppen of te reinigen met de bij de stofzuiger geleverde zachte borstel of met een handklopper. Dit zal de duur en het comfort van de mat of kussen zeker verhogen.

Als je de hoes van de mat of het kussen wilt wassen let er dan op om de hoes binnenste buiten te draaien en vervolgens te wassen op een koud wasprogramma. Katoen is een stof die gevoelig is voor krimpen zeker als je de stof wast op een te heet programma.

In een aantal gevallen kan het voorkomen dat een kussen of een mat is voorzien van een wasetiket waarin staat dat de hoes alleen kan worden schoongemaakt door middel van chemisch reinigen bij de stomerij. Volg altijd de wasvoorschriften op.

Voor de vulling van de matten en de kussens is het belangrijk dat de vulling niet te vochtig wordt. De vulling zal dan zeker aan comfort en veerkracht inleveren. Probeer je mat of kussen zoveel mogelijk schoon te houden met een licht vochtige doek.

 

Meditatiegids